ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΟΥΛΟΥΜΠΗ

nikos
Απnikos
17 λεπτά ανάγνωσης

1.Σε μια πεζή και σκληρή εποχή που κυριαρχείται από οθόνες πόσο τα παιδιά και οι γονείς είναι φαν του παιδικού θεάτρου;;

Η αλήθεια είναι ότι χτυπάει φλέβα το παιδικό θέατρο όπως και όλο το θέατρο. Πιστεύω πραγματικά στην ολότητα του θεάτρου. Το θέατρο για τα παιδιά δίνει ερεθίσματα πολλά που είναι ζωντανά. Και αυτό είναι η μεγάλη διαφορά. Άλλο είναι να είσαι πίσω από μια οθόνη και άλλο να είσαι μπροστά σε μια θεατρική σκηνή που παίζουν ζωντανοί ηθοποιοί που φορούν ζωντανά θεατρικά κοστούμια όπου υπάρχουν ζωντανές οι φωνές από αυτόν που μιλάει που τραγουδάει. Όλο αυτό είναι μια αμφίδρομη σχέση ζωντανή που δε μπορεί να αναπληρωθεί από μια οθόνη.

2.Πόσο δύσκολο κοινό είναι τα παιδιά και γιατί;;;

Είναι τόσο δύσκολο όσο και εύκολο με την έννοια ότι τα παιδιά είναι άνθρωποι μικροί που δεν έχουν εμπειρία και είναι ανοικτοί στο ερέθισμα. Και αυτό βέβαια τους κάνει πολλές φορές , αν καταλάβουν ότι υπάρχει ψέμα , να μην δίνουν προσοχή. Οπότε είναι ένα στοίχημα να τα κερδίσεις. Πιστεύω όμως πολύ στη δύναμη της αλήθειας. Βάζουμε όλοι γιατί το να παίζεις για τα παιδιά (έχω υπάρξει ηθοποιός απέναντι σ’ ένα κοινό που είναι παιδιά) είναι σα να ρουφάνε την αλήθεια σου, σα να την εισπράττουν, σα να την θαυμάζουν. Δίνεις δηλαδή εκατό και σου δίνουν τα παιδιά διακόσια με την προσοχή τους, τη χαρά τους, τον ενθουσιασμό τους. Υπάρχει ένας ενθουσιασμός στα παιδιά που αλήθεια είναι, ότι είναι πολύ αναζωογονητικός για μας δηλαδή ό,τι δίνουμε το παίρνουμε στο εκατονταπλάσιο.

3.Τι το ιδιαίτερο προσφέρει η Τέχνη στα παιδιά και μετέπειτα ενήλικες;;;

Η τέχνη είναι το αλάτι της ζωής μας, είναι πραγματικά το φως της ζωής μας. Αν και το πολύ αλάτι κάνει κακό, η πολλή τέχνη σίγουρα όχι. Η Τέχνη δίνει φως, είναι ελπιδοφόρα. Υπάρχει δημιουργία που είναι συνυφασμένη με την τέχνη όταν βλέπεις μια θεατρική παράσταση που είναι ένα σύνολο δουλειάς πολλών ανθρώπων. Γιατί αυτό είναι το μαγικό με το θέατρο. Είμαστε πολλοί άνθρωποι μαζί που καθένας βάζει το λιθαράκι του για μια παράσταση που φτάνει στο κοινό και πιστεύω ότι συγκινεί. Φέτος είμαστε πολύ χαρούμενοι γιατί το έργο που παρουσιάζουμε στο θέατρο ΚΙΒΩΤΟΣ ‘’Το παιχνίδι της χαράς’’, είναι ένα μαγικό κείμενο βασισμένο πάνω σε ένα αριστουργηματικό βιβλίο της αμερικάνικης λογοτεχνίας που έγραψε η Ελεάνορ Πόρτερ. Και εμείς πραγματικά το ζωντανέψαμε αυτό το κείμενο. Είναι ένα κείμενο που με έχει σημαδέψει προσωπικά γιατί όταν ήμουν παιδί ήταν το αγαπημένο μου. Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια είχα προσωπικά στενοχωρηθεί γιατί έβλεπα τον μπαμπά μου (που έχει φύγει από τη ζωή) να πέφτει, να θέλει να αποσύρεται. Αυτό προσωπικά με σόκαρε και ζήτησα από τη μητέρα μου που έχει μια πένα θεατρικής γραφής πάρα πολύ έμπειρη γιατί πίστεψα ότι είναι ένα πολύ σημαντικό έργο που θα βοηθήσει πολύ κόσμο και θα βοηθήσει και εμένα. Στις δυσκολίες ‘’Το παιχνίδι της χαράς’’ πραγματικά σου δίνει φτερά. Της ζήτησα να γράψει το θεατρικό έργο πάνω σ’ αυτό το υπέροχο βιβλίο (που με είχε σημαδέψει όταν ήμουν μικρή). Άρχισε να το γράφει και αρχίσαμε να το ονειρευόμαστε μετά για να το φέρουμε σε κατάσταση να είναι παράσταση για μικρούς και μεγάλους. Και πολύ χαίρομαι που το καταφέραμε. Παίζεται αυτή τη στιγμή στο ΚΙΒΩΤΟΣ και το πιθανότερο είναι ότι θα πάει σε περιοδεία αλλά αυτή τη στιγμή επικεντρωνόμαστε στο τώρα. Είναι μια παράσταση που δίνει τόση αισιοδοξία και μας βοηθάει να καταλάβουμε το νόημα της ζωής. Χρειάζεται να βλέπουμε τα πράγματα στην καλή πλευρά για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στη ζωή. Εμένα προσωπικά με βοηθάει να αντιμετωπίσω την απώλεια αυτή τη μεγάλη με τον μπαμπά μου που τον λάτρευα. Μου έδωσε γιατί γενικά είναι ένα παιχνίδι που με συντροφεύει στη ζωή μου. Ήταν πολύ σημαντικό γιατί έγινε και θεατρικό έργο. -Η όλη διαδικασία της δημιουργίας του θεατρικού έργου και της παράστασης θα πρέπει να ήταν λύτρωση για σένα.

Ένιωσα την απόλυτη λύτρωση. Σε όλους μας συμβαίνουν πράγματα που προσπαθούμε να τα διαχειριστούμε που δεν είναι καλά. Πιστεύω πολύ στη δύναμη του παιχνιδιού και της χαράς. Βοηθάει πολύ γιατί είναι σα να δίνει ώθηση εμπρός. Σα να βλέπεις το ίδιο το γεγονός με άλλο φως και αυτό πραγματικά λυτρώνει.

 

4.Ποιο από τα έργα που έχετε ανεβάσει νομίζεις ότι δίνει σύγχρονα μηνύματα στα παιδιά του σήμερα;;;

Φροντίζουμε πάντα να ανεβάζουμε παραστάσεις που να έχουν μηνύματα θησαυρούς, να έχουν νόημα. Να υπάρχει κάτι που θα δίνει στα παιδιά και στις οικογένειες ερεθίσματα για να σκεφτούν. Γιατί πολλές φορές έρχονται οι γονείς με τα παιδιά και μας λένε και οι ίδιοι το μοιράζονται μαζί μας, ότι τους έχει απασχολήσει η παράσταση. Έτσι υπάρχει μια ακόμη αφορμή για τη συζήτηση στην οικογένεια μετά από αυτό που έχουν δει. Όλα τα έργα μας έχουν να κάνουν με τη γνώση. Το θέατρο είναι πολλές τέχνες μαζί που μπορούν να φωτίσουν μονοπάτια που δε θα φώτιζε αλλιώς το μυαλό μικρού και μεγάλου θεατή. Αν δεις κάτι ζωντανό μπροστά σου να συμβαίνει , αλλιώς το εισπράττεις, αλλιώς το επεξεργάζεσαι και αλλιώς το κρατάς σαν φυλακτό. Οπότε εμείς καταπιανόμαστε με έργα που έχουν να κάνουν με τη μυθολογία που είναι ζωντανό μάθημα για τα παιδιά (να συμβαίνει μπροστά στα μάτια τους) γιατί υπάρχει μια εμπιστοσύνη στο κείμενο εφόσον η Κάρμεν με πολύ σεβασμό πάντα μελετάει και δημιουργεί ένα κείμενο που αντικατοπτρίζει το αληθινό μάθημα που πρέπει να πάρουν τα παιδιά. Σαν να σταχυολογεί πάρα πολύ σημαντικές πληροφορίες που τις βλέπεις ζωντανεμένες μαζί με κοστούμια, μαζί με φως, με μουσική, με τραγούδια. Όλα αυτά χρειάζονται στις παραστάσεις μας ώστε να αισθάνεται το παιδί πολλά συναισθήματα και να ακούει μουσικές από πολλά μέρη της Ελλάδας, όπως φέτος έχουμε τραγούδια της Σμύρνης στην Κοσμογονία και στους Δώδεκα Θεούς του Ολύμπου στις παραστάσεις στο CHRISTMAS THEATER που είναι ζωντανές, πολύ χιουμοριστικές και έχουν πολύ ενδιαφέρον γιατί μαθαίνουν με πολύ ανάγλυφο τρόπο τους θεούς του Ολύμπου. Είναι πολύ σημαντικό να ξέρουμε την κληρονομιά μας, την αρχαία μας κληρονομιά. Οπότε έχουμε πάντα έργα που είτε είναι μυθολογία είτε είναι πάνω σε βιβλία όπως Ο Μικρός Πρίγκηπας με μια πολύ ωραία μεταφορά τους. Επιθυμούμε πάντα να μεταφέρουμε στο θέατρο πολύ ενδιαφέροντα κείμενα που θα αφήνουν το θεατή μικρό και μεγάλο να φεύγει πιο πλούσιος μετά την παράσταση.

5.Μπορεί μια παιδική θεατρική παράσταση να λειτουργήσει και να αναδειχθούν η ιστορία, οι ήρωες και τα μηνύματα της χωρίς χρώματα, κοστούμια και μουσική;;;

Το ιδιαίτερο με το θέατρο και με τις παραστάσεις που απευθύνονται σε μικρά και μεγάλα παιδιά είναι καλό να προσφέρεις όσο περισσότερα ερεθίσματα μπορείς. Η αλήθεια είναι ότι η καλαισθησία, η αισθητική μιας παράστασης, για μένα, είναι πολύ σημαντική και θέτει τις βάσεις για μια οπτική που θα ακολουθεί το παιδί στο υπόλοιπο της ζωής του. Επομένως χρειάζεται οπωσδήποτε, για μένα, να υπάρχει μια φροντίδα πολύ παραπάνω από τις παραστάσεις που απευθύνονται σε μεγάλους. Γιατί υπάρχει μια ευθύνη σ’ αυτό. Νιώθω ότι χρειάζεται το παιδί να του δίνεις το καλύτερο που μπορείς. Δε μπορείς να το ξεπετάξεις δηλαδή υπάρχει μια βαρύτητα μεγάλη σ’ αυτό που βλέπει γιατί το εισπράττει με πάρα πολύ ένστικτο. Το παιδί εισπράττει χωρίς να σκέφτεται οπότε αυτό που του δίνεις είναι πάρα πολύ σημαντικό, πάρα πολύ γεμάτο, πάρα πολύ φροντισμένο.

6.Πολλοί παιδικοί θίασοι περιοδεύουν ανά την Ελλάδα. Πόσο προσεγμένες είναι οι παραστάσεις τους;;; Προσφέρουν κάτι θετικό και ιδιαίτερο στο παιδικό κοινό;;;

Δε μπορώ να μιλήσω για άλλους γιατί συντροφεύω τις παραστάσεις μας και παίζοντας , οπότε δεν είμαι ο άνθρωπος που βλέπει άλλες παραστάσεις. Αυτό που καταλαβαίνω (από όσα λέει το κοινό) βλέπει σ’ εμάς μια φροντίδα που είναι μοναδική. Αυτό μπορώ να το εισπράξω και να το μοιραστώ μαζί σου. Νιώθω ότι το κοινό καταλαβαίνει την πρόθεση μας να είναι το καθετί στην λεπτομέρεια του. Αυτό είναι τόσο σημαντικό για μας. Να μην υπάρχει τίποτα που να μην είναι τυχαίο. Τίποτα δεν είναι τυχαίο στις παραστάσεις μας γιατί κρύβεται πάρα πολλή δουλειά, πάρα πολλή αγάπη πίσω από το οτιδήποτε.

7.Πώς είναι η συνεργασία σου με τη Μαμά Ρουγγέρη;;; Συνήθως οι συνεργασίες γονιών – παιδιών δεν ευδοκιμούν.

Παραμονεύουν μάλλον πολλοί κίνδυνοι. Όταν είσαι με έναν άνθρωπο που αγαπάς πάρα πολύ, σ’ αγαπάει κι αυτός και το ξέρει αλλά μπορεί να εκμεταλλεύεσαι κι εσύ και ο άλλος τη σχέση. Αν υπάρχει ένας αλληλοσεβασμός και όταν το έργο που παράγουμε είναι πάνω από μας πιστεύω ότι μπορεί να γίνει το θαύμα και να υπερισχύσει μια συνεργασία ανάμεσα σε ανθρώπους που είναι στην ίδια οικογένεια. Η αλήθεια είναι ότι δε σκέφτομαι ούτε για μια στιγμή ότι είναι η μαμά μου. Και νομίζω ότι και εκείνη δε σκέφτεται ότι είμαι κόρη της. Έχουμε μια παραπάνω προσδοκία, έχουμε ένα κοινό όραμα. Αυτό μας ενώνει. Όταν υπάρχει ένα κοινό όραμα με τον άλλο ξεπερνιούνται τα προσωπικά συναισθήματα που βέβαια είναι πολύ δυνατά όπως αυτό της μάνας-κόρης. Όταν όμως αποδεχόμαστε η μια την άλλη τότε η αγάπη είναι το εργαλείο για δημιουργία. 8.Το έχετε πετύχει το κοινό όραμα;;;

Το έχουμε πετύχει. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει μια σύμπνοια σ’ αυτά που πιστεύουμε και τελικά σ’ αυτά που πράττουμε. Υπάρχει μια πολύ έντονη θέληση και των δύο για να βάλουμε τον καλύτερο μας εαυτό. Με πάρα πολλή φροντίδα και πολλή αγάπη κοιτάμε να δίνουμε τον καλύτερο μας εαυτό ώστε να έχουμε το μέγιστο αποτέλεσμα. Αυτό είναι το όπλο και η πολλή σημαντική συμφωνία που έχουμε κάνει μεταξύ μας: η καθεμιά με τη δύναμη της (που με τα χρόνια εγώ έχω αποκτήσει και εκείνη την έχει σίγουρα) από κοινού συνθέτουμε ένα πολύ ωραίο αποτέλεσμα με ιδιαίτερη φροντίδα και πολλή αγάπη που το κοινό μας (που το λατρεύουμε) το αγαπάει και έτσι έχει δημιουργηθεί μια αμφίδρομη σχέση για πολλές δεκαετίες.

 

9.Γιατί παιδικό θέατρο;;;

Η παιδική μας σκηνή και η Κάρμεν είναι μια Σκηνή στην οποία έχουμε αφιερωθεί. Είμαστε ένας πυρήνας συνεργατών όπως ο Πέτρος Γάλιας, η Ελένη Ζιώγα, ο Αντώνης Δελαπόρτας, όπως ήταν ο Ανδρέας Κουλουμπής με τους υπέροχους στίχους του, η Κάρμεν βέβαια που είναι η ψυχή της ομάδας. Όλοι αυτοί έχουμε πάρα πολύ σεβασμό και πάρα πολλή αγάπη για τα παιδιά. Αυτό το καταλαβαίνουν και το καταλαβαίνουμε και είμαστε πολύ ευτυχισμένοι γι’ αυτό. Έχουμε κτίσει τόσα χρόνια μια μαγική σχέση. Μεγαλώνουν γενιές και εμείς μεγαλώνουμε αλλά αυτό που πραγματικά με λυτρώνει είναι ότι πάει σαν σκυταλοδρομία. Δηλαδή καταλαβαίνει η μητέρα που έχει δει παλιότερες παραστάσεις την πρόθεση μας. Είναι μια αποστολή το παιδικό θέατρο. Έχει μια τόσο μεγάλη ευθύνη. Είναι τόσο σημαντικό να κάνεις θέατρο που να απευθύνεται σε παιδιά και σε όλη την οικογένεια. Γιατί πιστεύω πραγματικά στην υποστήριξη της οικογένειας. Δεν είναι ίδιο το να έρθει μόνο του το παιδί να το δει με το σχολείο και να το δει και με τους γονείς. Γιατί μετά θα έχει και ο ίδιος ο γονιός πολλά ερωτήματα και να μπορεί να συζητήσει πάνω σ’ αυτό που είδε. Οπότε δένεται η σχέση του γονέα με το παιδί. Η οικογένεια, ο πυρήνας της οικογένειας γίνεται πιο δυνατός. Είναι πολύ σημαντικό το θέατρο γιατί ενώνει. Η Τέχνη ενώνει.

10.Είσαι αισιόδοξη στις δυσκολίες της ζωής;;; Ποιο το όπλο σου;;;

Είμαι πολύ αισιόδοξη. Προσπαθώ να είμαι πάντα αισιόδοξη. Βλέπω τα μηνύματα που έρχονται από παντού. Δεν είναι όλα ρόδινα ούτε μπορώ να δω τον κόσμο μου, τον μαγικό μου κόσμο που ζωγραφίζω. Και αυτή τη στιγμή με βρίσκεις να εικονογραφώ ‘’Το παιχνίδι της χαράς’’. Είμαι σε μια τέτοια διάθεση που φτιάχνω εικόνες για το υπέροχο βιβλίο μας που θα βγει τον Ιανουάριο. Είναι ένα υπέροχο βιβλίο και βασίζεται πάνω στο ομώνυμο βιβλίο της Ελεάνορ Πόρτερ. Το έχει γράψει η Κάρμεν έτσι ώστε να απευθύνεται σε μικρούς και μεγάλους και εγώ έχω την ευτυχία να εικονογραφώ αυτό το βιβλίο. Αυτό ήταν παιδικό μου όνειρο. Όταν ήμουν μικρή ονειρευόμουν αυτούς τους ήρωες που εικονογραφώ τώρα, οπότε αυτό που ήθελα να σου πω ότι έχω αισιοδοξία παίρνοντας τα μηνύματα της ζωής αλλά παίζω το παιχνίδι της χαράς. Βλέπω την ομορφιά, μπορώ και βλέπω την ομορφιά.

11.Θα μπορούσε μια παιδική παράσταση να παιχτεί σε έναν θεατρικό αρχαιολογικό χώρο;;; Ποια επιχειρηματολογία θα μπορούσε να πείσει τους υπεύθυνους;;;

Έχουμε χτυπήσει την πόρτα πολλές φορές στο κράτος γιατί πραγματικά πιστεύουμε πολύ στον πλούτο του θεάτρου που απευθύνεται στα παιδιά. Και βέβαια είναι μαγεία το να παίζεις στα αρχαία θέατρα της πατρίδας μας που είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά. Οπότε έχουμε παίξει σε πολλά αρχαία θέατρα το καλοκαίρι στους Φιλίππους, στο Δίον, σε μαγικά θέατρα. Η Επίδαυρος είναι το όνειρο μας, το όνειρο της Κάρμεν που το έχει μεταλαμπαδεύσει σε μένα. Η αλήθεια είναι ότι είναι πολύ σημαντική η Επίδαυρος (έχω παίξει τρεις φορές και ήταν θαύμα). Αν αυτό συμβεί θα είναι ένα πολύ μεγάλο επίτευγμα γιατί φέρνει στα παιδιά την μαγεία του θεάτρου και τη μαγεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Είμαστε πολύ τυχεροί οι Έλληνες. Έχουμε τόσο πλούτο που μπορούμε πραγματικά να φέρουμε τα παιδιά σε επαφή με αυτό. Όταν πάνε με το καλό στην Επίδαυρο πιστεύω ότι θα σεβαστούν το χώρο πολύ περισσότερο από τους μεγάλους. Αν αφεθείς στο ένστικτο αποκλείεται να μην εισπράξεις όλο αυτό που πλανάται στον αέρα , αυτή τη μαγεία. Και πραγματικά αξίζει και επιδιώκουμε να γίνει αυτό το μικρό θαύμα. Για όλη την οικογένεια γιατί η τέχνη ενώνει. Οπότε όταν μπαίνουν σε μια διαδικασία τέτοια που είναι σαν μια εκδρομή του να πας εκεί στο θέατρο, νιώθω ότι υλοποιείται η ουσία και ο σκοπός της θεατρικής παράστασης, ότι ολοκληρώνεται.

Μοιραστείτε το άρθρο